4 dec. 2011

pepparkaksbak och risgrynsgröt

Pepparkaksdegen gjordes för en vecka sedan och sedan dess har jag bakat vid några tillfällen...Jag får ju baka själv nu för tiden - min 13åriga grabb vill inte vara med längre... Eller, hur var det nu, ville han någonsin vara med och baka? Ärligt?!.. Någon gång var han med i en knapp timma men sedan har det nog mest varit jag som kavlat, måttat och gräddat dessa fantastiskt goda små bruna pepparkakor.Äta dem däremot klarar både mannen och trettonåringen, även om mannen hellre äter min svärmors pepparkakor för de är lite tjockare - finska varianten...
Jag TYCKER att pepparkakor ska vara så tunna som möjligt...MEN det är ju bara min smak, alla är vi väl olika!
Nästa gång degen åker fram så blir det nog lite finska mumintroll...Kunde inte låta bli att köpa dessa när jag strosade omkring i vår lilla bokhandel i Kinna. De bara låg där och min kollega Linda saatt jag skulle köp dem, som en julklapp till mig själv.. så det gjorde jag. Vi är ju inte pedagoger för inte...

Risgrynsgröten då... Ja den blir vi i min lilla familj alltid sugna på i advent och här kommer receptet på den absolut bästa och godaste risgrynsgröt som jag ätit någon gång!!!
Mammas recept..
1.
2 dl risgryn
4 dl vatten
3 msk smör
1 tsk salt
2 msk socker
2.
Koka upp risgryn, vatten, smör, salt socker .
3.
7 dl mjölk
kanelstång
Häll i mjölken och låt koka upp igen... glöm inte en kanelstång...
4.
under tiden - sätt på ugnen 175 grader
1 sats tar ca. 30-40 minuter i ugnen (lägsta valsen)
när gröten är färdig - rör i grädde efter smak och tycke...
mums fillibabba!
/Nettan-nettis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar