11 mars 2012

Euforhia - Eufori



Jag satt och funderade lite och vidare på promenaden idag... vad betyder ordet egentligen - Allt detta med tanke på vinnande bidraget i Melodifestivalen igår -Eufohria med Loreen

Eufori är en stark känsla av lycka som kan förekomma vid samlag eller stark förälskelse och bland annat kan framkallas som en berusningseffekt av vissa droger, till exempel amfetamin eller ecstasy.(taget från wikipedia
Okej då vet jag... Det är ett starkt ord och betydelsen kanske är lite olika från person till person. Eufori är väl inte ett ord som jag brukar använda till vardags...


Men klicka gärna på wikipedialänken och vidare på känslor - kärlek och ....Ganska fascinerande läsning..Många synonymer finns det.


Eufori är väl en sak MEN nöjd och tillfreds är oxå helt OK. Jag promenerar i vårslaskigt väder och njuter i fulla drag. Det känns lite som om jag har blivit ganska egocentrisk. en liten egotrippande tjej som Nu har börjat ta hand om sig själv och försöker ändra på saker och ting...INGEN känsla/tillstånd som jag är van vid. du ska inte tro att du är något, eller att du är bättre än någon annan, ta hand om alla andra innan du ens tänker på din egen person.
Det där med att Älska sig själv är ingen självklarhet... det är inte lätt att vara människa i världen idag. Det gäller att skärma av och focusera. focusera på det som är viktigt och inget annat. Men vad är viktigt då? Vågar jag sätta mig själv och mina egna intressen först, FÖRE  allt annat. Ja, nu är jag 46 år och jag har börjat tänka, fundera och leta lösningar för hur just jag ska göra. 
Ha det bäst/ nettan - nettis

1 kommentar: